dinsdag 12 april 2016

Een nieuw boek van Buddy Tegenbosch?

Een tijdje geleden kregen wij te horen dat er een Nederlandse schrijver onze school zou bezoeken voor een opdracht over een van diegene zijn boeken. Natuurlijk hadden wij nooit verwacht dat het Buddy Tegenbosch zou zijn! Voor de tweede keer hebben wij de schrijver van 2 geweldige YA-boeken mogen ontmoeten, maar dit keer hadden we één extraatje: we mochten een interview houden! 

Buddy Tegenbosch heeft een paar jaar geleden zijn debuut Poker Face uitgegeven, die vrij succesvol was. Kort geleden kwam zijn nieuwste boek uit: Oog om oog (Lees hier de recensie die Danique over het boek heeft geschreven!). In de 2 uur lange boekpresentatie werd veel over de achtergrond van de verhalen en zijn inspiratiebronnen verteld. Ook zijn we allemaal een paar schrijftips verder! Toen iedereen het lokaal verlaten had, kregen wij de mooie kans om Buddy met zijn tweeën te interviewen! 




                                               
               



Had u het succes van Oog om oog zien aankomen? 
‘Nee, nee zeker niet. Ik hoopte er natuurlijk wel altijd op dat het goed zou gaan, en dat veel mensen het zouden gaan lezen. Doordat bijvoorbeeld op iBooks Oog om Oog als beste YA-boek van 2015 is uitgekozen heeft natuurlijk veel geholpen. Daardoor zijn allerlei mensen het boek gaan lezen. Dus daarom moet je er een beetje geluk mee hebben.’



Is het verhaal ergens op gebaseerd? 
‘Waar het op gebaseerd is dat er veel gevallen van zinloos geweld voorkomen waar van ik veel heb over gelezen en zo is het begonnen. Maar verder niet ergens specifiek op gebaseerd. Ik wilde gewoon graag een verhaal schrijven waarvan als je alleen zou weten wat de hoofdpersoon zou gaan doen zou denken van nee dat gaat echt te ver wat een mafketel, maar dat als je in het boek leest dat je met hem mee kan gaan dat je hem kan begrijpen. En zo is het vaak volgens mij als je dingen in krantenkoppen leest dat je denkt van ja…  waarom doen mensen nou zo, maar als je wat meer weet dat het dan net iets ingewikkelder zou blijken te liggen. En dat leek me wel leuk om over te schrijven, maar het verhaal is wel gewoon uit de duim gezogen. Dus het is niet op iets echts gebaseerd.’



Kunnen we dit jaar of volgend jaar nog een nieuw boek van u verwachten? 
‘Dit jaar gaat niet lukken, misschien volgend jaar.’


Kunt u al zeggen waar het over gaat? '
‘Een beetje. Het speelt zich af in Manhattan, New York en het gaat over een jongen die vlak voor zijn eindexamen zit en dat gaat niet goed. Omdat hij is blijven zitten besluit hij vlak voor de kerst om weg te gaan naar New York. Dat was een beetje een idee van oh laat ik dat eens gaan doen, maar tot zijn schrik zeggen zijn ouders oh goed idee we kennen een oom die daar woont daar kun je heen. En hij komt daar in contact met een meisje en al vrij snel raakt hij erg onder de indruk van haar en dan verdwijnt ze. Hij gaat eigenlijk opzoek naar haar. Dus het word een soort zoektocht door Manhattan. Verder nog geen flauw idee waar het over gaat.’


Hoe raakt u geinspireerd? 
‘De plekken waar ik kom, maar vooral ga ik gewoon zitten, maakt niet uit waar, en dan ga ik schrijven. En na een tijdje komt het wel. Er zit bij iedereen denk ik altijd zoveel in hun hoofd, iedereen heeft denk ik daarom wel goede ideeën. En als ik een tijdje blijf zitten komt dat wel. Dus vooral door de discipline om te blijven zitten en te wachten totdat het er staat.’


Heeft u altijd willen schrijven? 
‘Nee, helemaal niet. Ik wilde wel altijd piloot worden als jongetje. Maar op de middelbare school, was ik niet goed in opstellen en niet goed in Nederlands. Ik had ook nooit gedacht dat ik het zou kunnen. Maar op latere leeftijd dacht ik wel van laat ik het eens proberen en ik vond het vooral leuk. Ik was er natuurlijk nog helemaal niet goed in. Maar ik vond het wel leuk, en dat heeft er voor gezorgd dat ik ben doorgegaan en dat ik dus zegmaar 2 boeken heb geschreven.’


Leest u zelf wel YA boeken? 
‘Ja, ja heel vaak zelfs. Mijn favoriete schrijver is dan ook John Green en die is niet te missen tussen de YA-boeken. Vooral The Fault In Our Stars vind ik een gaaf boek. Ik heb het dan denk ik wel 4 of 5 keer gelezen omdat ik wilde weten hoe het in mekaar zat en elke keer als ik ging lezen vergat ik de wereld weer en zat ik weer middenin het verhaal.’


Wat is uw persoonlijke favoriet? Oog om Oog of Pokerface?
‘Ik denk Oog om Oog. Ik vind het wel gaaf om voor een iets oudere leeftijd te schrijven en omdat het natuurlijk gewoon mijn laatst geschreven boek is. Ik denk dat je dat altijd wel het mooiste vind. Daarnaast ben ik er heel blij mee over hoe het is gelukt en dat het gelezen wordt.’






Wij vonden het heel erg gaaf dat Buddy Tegenbosch naar onze school kwam. Ook willen we hem bedanken voor het interview!

Geen opmerkingen: