dinsdag 5 april 2016

Recensie - Dans van Schaduwen

Yes, er is weer een nieuwe recensie online! Deze keer gaat het over Dans van Schaduwen, het debuut van Yelena Black die begin april verkrijgbaar is. De hoofdpersonage Vanessa is aangenomen op een van de grootste balletscholen in New York. Maar de reden waarom ze naar die school wilt, is niet vanwege dat ze goed kan dansen. Vanessa wilt namelijk haar zus opsporen die een aantal jaar geleden van de school is verdwenen. Vandaag ga ik mijn ongezouten mening vertellen over Dans van Schaduwen.



Wanneer Vanessa aankomt op de balletschool maakt ze al snel een paar vrienden. Ook heeft ze meteen iemand op het oog. Daarnaast krijgt ze ook nog eens de hoofdrol in een groot ballet waardoor ze vijanden krijgt. Alleen kwam ze niet voor de hoofdrol, maar voor haar zus.

Tijdens het lezen had ik een lijstje gemaakt om dingen op te schrijven die mij opvielen. Toen ik het boek uit had gelezen viel het me op hoe lang het lijstje was. En er zat geen een positief punt bij.
Ik begon echt een hekel te krijgen aan Vanessa. Ze kwam heel vaak dom over. Ik snap ook niet hoe ze na een blik op iemand verliefd kan zijn. En ze is dan niet een klein beetje verliefd, nee ze is tot de max verliefd. Dat terwijl ze dus niet eens met hem gepraat heeft en niet eens wie hij precies is. Ik vond dit erg frustrerend en zulke frustrerende momenten kwam vaker voor. Ondanks dat ik nieuwsgierig was hoe het zou aflopen, bevatte het einde totaal geen spanning. Dans van Schaduwen zat vol met  lastige woorden over ballet en ook een paar Franse woorden. Nu kan je sommige Franse woorden wel een beetje raden, maar alles wat over ballet ging niet. Het ging bijvoorbeeld vaak over danspasjes waarvan ik geen idee wat het precies inhielden en hoe het er uit zou zien. Daardoor ontbreekt er een beeld als je aan het lezen bent. Ik had gehoopt dat de schrijfster dit meer zou beschrijven zodat ook mensen die geen verstand hebben van ballet het kunnen begrijpen.


Dans van Schaduwen is niet het beste boek ooit maar eigenlijk ook niet een van de aller-slechtste boeken. Toch raad ik dit boek af, vooral als je geen interesse hebt in ballet.

Geen opmerkingen: